28 december 2020

PvdA: eerst regels, dan pas nieuwe chalets voor arbeidsmigranten

De gemeente Goeree-Overflakkee moet niet overhaast toestaan dat bedrijven onderkomens bouwen voor hun personeel uit het buitenland. Eerst moet de gemeenteraad bepalen waaraan die huisvesting moet voldoen.

Dat vindt de PvdA-fractie in de gemeenteraad. De partij heeft vragen gesteld naar aanleiding van twee recente vergunningaanvragen voor de bouw van chalets voor arbeidsmigranten. Eentje bij een bedrijf bij Achthuizen en eentje bij een bedrijf in Oude-Tonge.

De gemeenteraad heeft dit najaar nog gesproken over nieuwe regels voor huisvesting van buitenlandse werknemers. Afgesproken is dat er volgend jaar een plan klaar is met afspraken over de criteria waaraan die huisvesting moet voldoen en waar die extra huizen zijn toegestaan.

Chalets
Het is beter om daarop te wachten voordat nu een bouwplan wordt toegestaan, vindt raadslid Cees Grinwis. ,,Ze willen chalets neerzetten, maar er staat niet bij hoeveel en hoe dat het geregeld is. We dachten: we gaan eens voor de wind zeilen, voordat die chalets er ineens staan en we er niks meer  over kunnen zeggen.”

De PvdA is helemaal geen tegenstander van arbeidsmigranten op Goeree, zegt Grinwis. ,,We willen graag dat het geregeld wordt, want nu zitten ze in een oude keet. Maar we willen wel dat er goede afspraken worden gemaakt. Vandaar onze vragen. We willen het college handvatten meegeven om erop te letten dat het goed gaat.”

De meeste arbeidsmigranten die op Goeree-Overflakkee werken, zijn gehuisvest buiten het eiland, zegt Grinwis. ,,Daarom hebben we er weinig zicht op. We weten ook niet precies hoeveel er eigenlijk zijn.” Arbeidsmigranten moeten fatsoenlijke huisvesting hebben, vindt hij, met een aparte slaapkamer voor iedereen en met een huurcontract los van het arbeidscontract, zodat mensen niet ook hun huis kwijtraken als ze geen werk meer hebben.

Bron: Nadia Berkelder – Algemeen Dagblad