12 november 2020

Algemene Politieke Beschouwingen 2020

Het voelt raar deze algemene politieke beschouwingen uit te spreken kijkend naar een camera op mijn laptop. Het zijn vreemde tijden. Laten we hopen, dat de problemen, de pijn en de onzekerheden die vele mensen op dit moment ervaren snel voorbij zijn. Onze gedachten zijn permanent bij hen. Zij verdienen onze steun. Ook als de pandemie voorbij is, zullen we nazorg moeten blijven bieden.

In de komende 5 minuten wil ik vier onderwerpen bespreken; Sport, Cultuur, Werken en Wonen. Natuurlijk zijn er veel meer onderwerpen die onze aandacht hebben, maar deze vier onderwerpen raken de mensen en hun leefomgeving direct. Iedereen moet zeker kunnen zijn van een mooie, veilige, gezonde en fijne woon- en leefomgeving. Hier staan wij als PvdA voor.

Sport
Sporten is goed, maar sporten is meer dan alleen bewegen. Volgens de PvdA is sporten ook samen zijn, samen werken, samen beleven en samen genieten. Sporten kan voor iedereen bijdragen aan een gezonde levensstijl. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal en sociaal. Daarom ons warme pleidooi om sportbeleid integraal te maken bij alle plannen die we de komende tijd gaan maken. Voeg sport en vitaliteit toe als zevende criterium om alle voorstellen te toetsen. Wij zullen hier in een motie om vragen.

Maar laten we ook goed regelen dat onze burgers, die niet in staat zijn te sporten, omdat ze beperkingen hebben, of geen geld hebben, ook kunnen sporten. De PvdA vindt, dat iedereen zeker moet zijn om te kunnen sporten en te bewegen.

Cultuur
Het stiefkindje van onze gemeente. Ik ga niet zegen dat wij cultuurarm zijn. Daarvoor gebeurt er te veel op het gebied van muziek en erfgoed. Maar cultuur is meer.

Cultuur is ook kunst. Niet alleen kunst maken, maar ook kunst beleven. We hebben zulke goede kunstenaars op ons eiland, maar geen museum waar ze hun prachtige werken kunnen laten zien. In een motie zullen wij vragen hier een verkennend onderzoek naar te doen.

Cultuur is meer dan kunst, muziek en erfgoed. Cultuur is ook creativiteit. Cultuur is ook plezier. Cultuur is ook een verbinder in de samenleving. Door cultuur komen mensen bij elkaar om samen te beleven.

De PvdA vindt dan ook: dat iedereen zeker moet kunnen zijn van kunst en cultuur.

Werk
Het hebben van werk is essentieel voor een gevoel van eigenwaarde, maar is ook essentieel voor een economie. Dit gaat hand in hand. Geen werk betekent verschraling en op termijn verpaupering. Iedereen moet zeker kunnen van vast werk met een fatsoenlijk salaris. Daar strijdt de PvdA al vanaf de oprichting voor.

De gemeente, maatschappelijke instellingen en ondernemers zorgen voor banen. De gemeente kan echter meer mensen aannemen om onze mooie gemeente nog mooier te maken. Meer mensen in eigen dienst nemen in plaats van in te huren. Er is zat te doen. In een motie zullen we vragen om bij de evaluatie van de organisatie, nadrukkelijk het versterken van de eigen uitvoeringskracht mee te nemen.

Wonen
Over wonen kan de PvdA kort  zijn: Er moet meer gebouwd worden. We moeten stoppen met bouwen voor de rijken en de mensen die het zich toch wel kunnen veroorloven. We moeten weer gaan bouwen voor mensen die veel moeilijker aan een woning kunnen komen. We moeten meer bouwen voor mensen met een laag inkomen. Meer sociale woningbouw. Meer bouwen voor starters. Meer bouwen voor alleenstaanden. Meer bouwen voor ouderen. Meer bouwen om mensen te binden aan het eiland. Meer duurzaam bouwen.

Kortom: bouwen, bouwen, bouwen. In een motie zullen we hier bestuurlijk commitment voor gaan vragen. Tevens zullen wij in een motie aanpassing van de starterslening vragen, zodat meer starters makkelijker aan een woning kunnen komen.

Ik wil eindigen met een wat gecensureerde versie van de uitspraak van wijlen PvdA politicus Jan Schaefer ‘In geouwehoer kun je niet wonen”. Dus, aan de slag!