Door Petra ’t Hoen op 3 februari 2023

PvdA stelt vragen over verschraling openbaar vervoer op Goeree-Overflakkee

Dat werd nog een pittig gesprek zo aan het eind van de raadsvergadering tussen raadslid ’t Hoen (PvdA) en wethouder van Putten. Ook de wethouder had zich zitten verbijten tijdens de presentatie-avond openbaar vervoer waarbij provincie en Connexxion gezamenlijk betoogden dat het busvervoer best goed geregeld is op het eiland. Wij denken daar anders over! Ook het op de weg krijgen/houden van de buurtbus met alle aanloopproblemen vraagt veel aandacht. Een wervingscampagne voor nog meer vrijwillige chauffeurs zodat ook Herkingen aangedaan kan worden zet de gemeente binnenkort op.

Het college werd verzocht de volgende vragen te beantwoorden:

• De buurtbus op Goeree-Overflakkee is een feit. Er zijn vrijwilligers, maar niet genoeg. En de vereiste organisatorische inbedding in de vorm van een stichting, of vereniging ontbreekt. Welke rol ziet het college voor zichzelf hierin om dat voor elkaar te krijgen?
  • Welke acties staan nog uit om meer vrijwilligers te werven, zodat de buurtbus naar Herkingen ook binnenkort van start kan gaan?
  • Connexxion wil een reguliere buslijn richting Stad – Ooltgensplaat en Herkingen-Middelharnis terugbrengen mits er voldoende vraag is. Gaat het college via onderzoek data verzamelen om aan te tonen dat de potentiële vraag voldoende is en de reguliere buslijn terug moet komen?
  • Is de vrijwilligersverzekering van de gemeente van toepassing op de buurtbus vrijwilligers bij schade of ongevallen?

Petra ’t Hoen

Mijn naam is Petra ’t Hoen en ik ben, naast moeder van vier kinderen, directeur van twee basisscholen. Vanuit een grote betrokkenheid bij de maatschappij om me heen probeer ik mijn steentje bij te dragen in de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee.  Ik ben een groot voorstander van het al sinds jaar&dag streven van de PvdA naar

Meer over Petra ’t Hoen