Lokale democratie

Openheid en vernieuwing. Dat zijn wat ons betreft de kernwoorden voor het nieuwe Goeree-Overflakkee. We zorgen met gerichte maatregelen voor openheid en transparantie en we maken op nog meer manieren mogelijk dat inwoners mee kunnen doen. Macht en tegenmacht, komen terug.

Zeggenschap
Iedereen moet betrokken kunnen zijn bij wat er in de omgeving gebeurt. In elk raadsvoorstel geven we daarom expliciet aan op welke manier betrokkenheid en inspraak zijn georganiseerd en hoe ervoor is gezorgd dat iedereen de gelegenheid heeft om mee te praten.

Betrokkenheid bij de lokale besluitvorming is belangrijk. Daarom is alle informatie die mensen opvragen in principe openbaar. Als inwoners en/of journalisten een beroep willen doen op de WOB, dan wordt dat verzoek altijd binnen de wettelijke termijn behandeld. De gemeenteraad krijgt jaarlijks een overzicht van de WOB-verzoeken en de wijze van afhandeling.

We willen gaan experimenteren met nieuwe vormen van inspraak en participatie om zo te ontdekken wat bij onze gemeente past. We staan als PvdA midden in de samenleving, zijn voor al onze inwoners benaderbaar en geloven in de kracht van het ombudswerk. Daarom organiseren we in al onze buurten/dorpen spreekuren, zodat iedere inwoner met zijn of haar zorgen bij ons terecht kan.

Inwonersparticipatie
We staan open voor initiatieven van inwoners. Daarom maken we een plan om inwoner participatie daadwerkelijk vorm te gaan geven. Dorpsraden zijn hierbij goede partners die we dan ook concreet blijven ondersteunen. We helpen inwonersinitiatieven en vinden het belangrijk dat alle inwoners – niet alleen de meest mondige – deelnemen aan inwonersinitiatieven. Deze initiatieven kunnen gratis gebruik maken van gemeentelijke publicatiekanalen.

We moedigen initiatieven van inwoners aan. Daarom verankeren we buurtrechten, zoals het ‘right to challenge’ en ‘right to plan’ in onze lokale verordeningen.

Initiatieven van inwoners steunen we alleen als ze breed gedragen worden. We willen voorkomen dat een mondige minderheid ten koste van een grote groep inwoners met gemeenschapsgeld haar zin doordrijft.

We willen voorkomen dat bewonersinitiatieven vastlopen binnen de ambtelijke structuur van diensten en afdelingen. We zorgen ervoor het voor bewoners eenvoudiger wordt om hun ideeën te realiseren.

Omgevingsvisie alleen door participatie
Voor de invoering van de omgevingsvisie stellen we een participatieverordening vast, waarin duidelijk is waar bewoners op mogen rekenen bij de ontwikkeling en uitvoering van projecten.

Nee-houding verdwijnt
Als gemeente is de houding niet meer ‘kan niet, mag niet’, maar ‘waar kunnen we helpen’. De mogelijkheden om zelf tuinen, plantsoenen, parken en speeltuinen te beheren worden vergroot.

Sterke gemeenteraad
We zien dat gemeenteraadsleden de combinatie van het politieke ambt, werk en hun privéleven lastig kunnen bolwerken. Hiervoor is voldoende fractieondersteuning  wenselijk, zodat onze volksvertegenwoordigers hun controlerende, kader stellende en volksvertegenwoordigende taak goed kunnen uitoefenen. Daarom versterken we de griffie en zorgen we voor een goede en lokale/regionale rekenkamer.

Veel belangrijke politieke beslissingen worden op regionaal niveau in gemeenschappelijke regelingen genomen. Als gemeenteraad hebben we daar te weinig zicht op en kunnen we onze controlerende en kaderstellende taak onvoldoende/niet uitvoeren. Om onze grip op gemeenschappelijke regelingen te vergroten nemen we naast de cijfers ook kwalitatieve doelen in de begroting op. De gemeenteraad toetst dit jaarlijks.

Integriteit
Een beetje integer bestaat niet. We zijn als raadsleden daarom open over onze nevenfuncties en onthouden ons van stemming als (de schijn van) belangenverstrengeling op de loer ligt.

Inwoners doen mee
Inwoners krijgen de mogelijkheid om een onderwerp op de raadsagenda te zetten. Voor dit burgerinitiatief moeten ze 100 handtekeningen verzamelen. Onze gemeente krijgt een referendumverordening, waarin we helder vaststellen onder welke voorwaarden een raadgevend referendum georganiseerd kan worden en wat er met de uitslag van het referendum zal gebeuren.

Jongeren doen mee
Onze gemeenteraad wordt bijgestaan door een jongerenraad.

Onze gemeente krijgt een door jongeren gekozen kinderburgemeester. Op die manier vergroten we de betrokkenheid van kinderen bij onze lokale democratie.

Budget en financiën
Bij elke financiële beslissing kijken we eerst naar probleem en urgentie. Niet het budget staat centraal, maar de maatschappelijke bijdrage die we ermee leveren.

Het geld, dat wij van het Rijk krijgen, is niet altijd voldoende om te doen wat nodig is. Zorgen dat we de taken kunnen uitvoeren binnen het beschikbare budget is een mooi streven, maar is geen doel op zich.

We bezuinigen niet als dat betekent dat mensen niet de ondersteuning of zorg krijgen, die ze nodig hebben.

De gemeente is geen bedrijf dat gericht is op winstmaximalisatie of geld overhouden. De uitvoering van beleid op een maatschappelijk meer verantwoorde wijze mag meer geld kosten dan de goedkoopste, maar minder wenselijke oplossing.