Kunst, cultuur, erfgoed en recreatie

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Recreatie is op Goeree-Overflakkee een belangrijke bron van inkomsten. Hoever gaan we hier mee?

Kunst en cultuur stimuleren de economie
Gemeenten die veel aandacht besteden aan kunst en cultuur zijn veel aantrekkelijker dan
gemeenten waar minder te beleven valt. De aanwezigheid van kunst en cultuur heeft daarom langdurig positieve effecten op de plaatselijke economie en het leefklimaat. Hieronder rekenen we ook kunst in de buitenruimte.

We stimuleren kunstactiviteiten
Er komt een museum voor lokale kunstenaars. De gemeente stimuleert allerlei kunstactiviteiten zoals de Kunstkijk.

We stellen een stimuleringsregeling voor podiumkunsten in.

Investeren in culturele voorzieningen
We investeren in onze culturele voorzieningen en willen deze behouden om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze gemeente te vergroten.

We vragen van onszelf en van de culturele instellingen, die door de gemeente gesubsidieerd worden, goed werkgeverschap, bijvoorbeeld door de toepassing van de Fair Practice Code.

We stimuleren cultureel ondernemerschap. Culturele diversiteit waarderen we en moedigen we aan.

Subsidies
We gaan in bepaalde gevallen weer structurele subsidies toekennen. Hiermee stappen we af van het idee dat er alleen maar projectsubsidies bestaan.

Muziekonderwijs
Muziekonderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom moet het Muziekgebouw muziekschool) en de zgn. HaFaBra verenigingen kunnen vertrouwen op structurele subsidie, maar ook op ondersteuning in de huisvesting.

Mede in dat licht is het belangrijk dat de verenigingen en stichtingen kunnen rekenen op een gelijkwaardig huurbeleid van de gemeente.

Recreatie en zondagsrust
Verschillende vormen van dag- en verblijfstoerisme moeten gestimuleerd worden, met name in het midden en het oosten van ons eiland. We gebruiken de inkomsten van de toeristenbelasting voor investeringen die al onze inwoners ten goede komen.

Met betrekking tot de zondagsrust gaan we de
dialoog aan met bevolking.

Kunst en cultuur bevorderen samenleven
Kunst en cultuur geven vorm aan ons gezamenlijk verleden. Ze verwoorden en verbeelden de waarden van onze democratische identiteit. Huizen, straten en pleinen met monumentale allure en een indrukwekkend vormgegeven inrichting maken mensen trots op de eigen buurt.

We maken meer gebruik van verwijzingsborden naar monumenten en cultuurroutes.

Bibliotheek blijft open
Een bibliotheek is van groot belang. Bibliotheken zijn laagdrempelige ontmoetings- en leerplaatsen. Dat betekent dat er zowel in algemene bibliotheken als de bibliotheken op school, een bijdrage geleverd wordt aan de bestrijding van analfabetisme en laaggeletterdheid, er allerlei vormen van informatie te vinden zijn, en er permanent open wifi-verbindingen zijn.

Landschap moet open blijven
Behoud kwaliteit, bescherming open landschap, versterking en behoud groen in dorpskernen, niet bouwen aan kust en duin. We respecteren de afspraken de gemaakt zijn.
Uitbreiding van het aantal recreatiewoningen op de kop van ons eiland is een bedreiging voor het uitgangspunt van “recreatie, rust en ruimte”. De PvdA vindt dat de grens bereikt is en pleit voor geen verdere uitbreiding.

Ieder dorp een cultuurhuus
We willen in iedere kern een multifunctioneel cultuurhuus waar allerlei functies zijn samengevoegd en waar de nadruk ligt op elkaar ontmoeten.

Erfgoed
We blijven aandacht schenken aan het behoud van ons erfgoed. Niet alleen aan de havenkanalen en kreken, maar ook aan de gebouwen. Wij dringen eropaan dat op grond van de Wet Instandhoudingsplicht Monumenten, de gemeente hierop toeziet en zo nodig handhaaft.