20 juli 2015

Arriva zet eerste stap, politiek blijft ontevreden

Naar aanleiding van de ontstane commotie over de nieuwe abonnementstarieven van Arriva voor het komend schooljaar, stuurden CDA en SGP Korendijk en PvdA Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard een brandbrief naar Arriva, de provincie Zuid-Holland en de gemeenteraden. Daags na deze brandbrief verspreidde Arriva een persbericht waarin het bedrijf een nieuw abonnement bekendmaakt.

Namens de samenwerkende partijen meldt PvdA-fractievoorzitter in Korendijk Jelle Stelpstra dat ze blij zijn dat Arriva in beweging komt: “Gelukkig trekt Arriva zich iets aan van onze brandbrief. De situatie is te ernstig om in stand te laten.” Toch zijn de politieke partijen nog niet tevreden. Naar hun mening zijn er nog te veel zaken onduidelijk en is er nog geen situatie gecreëerd die qua tarieven vergelijkbaar is met vorig jaar.

Stelpstra: “Arriva lanceert nu het Uitzwaai-abonnement. Voor 325 euro kun je daarmee tot 12 december in de regio reizen. Na die tijd gaat Connexxion in ons gebied rijden. Er blijft nu een heleboel onduidelijk. Zo is niet duidelijk of met het abonnement ook naar Rotterdam en Barendrecht kan worden gereisd of alleen binnen de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee. Daarnaast is niet duidelijk wanneer er precies kan worden gereisd. Geldt dit abonnement bijvoorbeeld ook in het weekend en tijdens vakanties?” De twijfel over de aantrekkelijkheid van het abonnement wordt volgens de politieke partijen nog verder vergroot omdat niet duidelijk is welke tarieven er vanaf december bij Connexxion gelden.
Volgens het persbericht zijn de Connexxion-abonnementen vanaf november 2015 te koop en zijn de voorwaarden en de prijzen “ruim voor die tijd op Connexxion.nl te vinden”.
Uiteraard zullen wij er bij Connexxion op aandringen deze cryptische omschrijving zo snel mogelijk concreet te maken.

Naast het Uitzwaai-abonnement blijft de mogelijkheid bestaan om via een beperkt aantal scholen jaarabonnementen af te sluiten met collectiviteitskorting. Merkwaardig genoeg is het aantal scholen dat daarin deelneemt een stuk kleiner dan Arriva afgelopen dinsdag aankondigde. Zo neemt er geen enkele Hoeksche Waardse school meer deel aan het collectief.

Stelpstra weet zelf niet wat hij ouders moet adviseren. “Je zou nu kunnen kiezen voor zekerheid en een jaarabonnement kunnen afsluiten. Als je geluk hebt, kan dat met korting via de school. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dat Uitzwaai-abonnement af te sluiten. Je weet dan alleen niet wanneer en waarnaartoe je exact kunt reizen (anders gezegd: met welk van de bestaande abonnementen is het te vergelijken: ‘Winter’, ‘Examen’, ‘Schooljaar’ of ‘Jaar’) en je weet niet wat er na december met de tarieven gebeurt. Arriva heeft het in elk geval mogelijk gemaakt om langer over je keuze na te denken. Ik zou dus niet op stel en sprong keuzes maken, tenzij je echt een goede deal te pakken hebt.”  (Vanaf 24 juli is het Uitzwaai-abonnement via de webshop van Arriva te koop (je zou mogen aannemen dat vanaf dat moment ook de reiscondities bekend zijn).

De politieke partijen blijven dan ook druk zetten op Arriva om met een betere oplossing te komen. “We blijven nog wel even roepen en zwaaien richting Arriva,” zegt Stelpstra verwijzend naar de naam van het nieuwe abonnement. “Wij vinden dat Arriva en Connexxion gewoon met een betaalbaar jaarabonnement moeten komen, waarbij het niet uitmaakt op welke school je zit. Met deze eerste stap van Arriva zijn we er nog niet!

Overigens is een speciaal e-mail account geopend voor opmerkingen en of vragen over deze kwestie aan de drie genoemde politieke partijen:
[email protected]

Voor informatie over tarieven en voorwaarden van de diverse abonnementen moeten wij u blijven doorverwijzen naar de klantenservice van Arriva: 0900-2666399

Klik hier voor het verhelderende interview op Nieuwsradio Hoeksche Waard (FM 96.0) met Jelle Stelpstra (d.d. 18.07.2015 11:00 uur) over hetzelfde onderwerp.

Waar ben je naar op zoek?